ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ

ПЕРЕЛІК НОРМАТИВНИХ ДОКУМЕНТІВ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ У КАБІНЕТІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
1.   Конституція України.
2.   Закон України “Про охорону праці”.
3.   Закон України „Про освіту”.
4. Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти i науки України від 01.08.2001р. № 563 (зі змінами, затвердженими наказом від 20.11.2006 р. №782).
5.  Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затвердженого наказом Міністерства освіти i науки України від 18.04.2006 р. № 304.
6. Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти i науки України від 31.08.2001 р. № 616.
7. Положення про організацію фізичного виховання і масового спорту в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02.08.2005 № 458.
8.  Наказ Міністерства освіти і науки України від 06.11.2008р. № 1008 «Про невідкладні заходи щодо  збереження здоров’я учнів  під час проведення занять з фізичної культури, захисту Вітчизни та позакласних спортивно-масових заходів».
9. Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01.
10. Правила безпеки під час проведення занять з фізичної культури і спорту в загальноосвітніх навчальних закладах затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 01.06.2010 № 521.
11. НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці.
12. ДНАОП 0.03-3.29-96 Граничні норми підіймання і переміщення важких речей неповнолітніми.
13. ДНАОП 0.03-8.07-94 Перелік важких робіт та робіт із шкідливими та небезпечними умовами праці, на яких забороняється застосування праці неповнолітніх.
14Наказ МОЗ та МОіНУ від 20.07.2009 року №518/674 «Про забезпечення медико-педагогічного контролю за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах».
15. Положення про медико-педагогічний контроль за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОЗ та МОНУ від 20.07.2009 року №518/674.

16. Інструкція про розподіл учнів на групи для занять на уроках фізичної культури,затверджена наказом МОЗ та МОНУ від 20.07.2009 року №518/674.
ПЕРЕЛІК ЛОКАЛЬНИХ ДОКУМЕНТІВ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ У КАБІНЕТІ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Календарно-тематичний план роботи вчителя фізичного виховання.
План-конспект уроку фізичної культури.
План-роботи методичного обєднання вчителів фізичного виховання.
Акт готовності спортивного залу та перевірки готовності спортивного інвентарю до нового навчального року.
Журнал перевірки на надійність встановлення та кріплення спортобладнання.
Журнал реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності на уроках фізичної культури.
Список учнів, які за станом здоровя віднесені до основної підготовчої та спеціальної медичних груп (складається на підставі наказу по навчальному закладу).
Календарний план спортивно-масових заходів.
Розклад занять спортивних секцій та гуртків.

Накази по навчальному закладу: «Про проведення планового медичного огляду учнів», «Про розподіл учнів за медичними групами для занять фізичною культурою».

Інструкції з охорони праці для вчителів та учнів

Інструкції для працівників кабінету фізичної культури:
·        посадові;
·        з охорони праці.
Інструкції з охорони праці для учнів:
1. Інструкція з безпеки під час проведення навчальних занять у спортивному залі та на спортивних майданчиках.
2. При проведенні спортивно-масових заходів.
3. Під час занять легкою атлетикою.
4. Під час занять гімнастикою.
5. Під час занять лижною підготовкою (ковзанами).
6. Під час занять спортивними іграми.
7. Правила надання першої медичної допомоги при одержанні травм.
8. Про заходи пожежної безпеки в спортивному залі.
9. Памятка з пожежної безпеки.
10. План евакуації.

11. Схема евакуації.

ОРГАНІЗАЦІЯ БЕЗПЕЧНОГО ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОМУ НАВЧАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ
Основні  складові  безпечного  проведення  занять.
Підготовка до нового н.р.спортзалу:
·        Поточний ремонт спортзалу.
·        Облаштування спортмайданчика.
·        Перевірка спортивного обладнання.
·        Акт готовності спортивного залу. 

          Проведення медичних оглядів   учнів: 
          Розподіл учнів за групами:
·        список учнів основної групи;
·        список учнів підготовчої   (спеціальної) групи; 
·        список учнів, які звільнені від уроків фізкультури.

  Наказ про розподіл учнів за медичними групами для занять  фізкультурою.

Проведення (первинного) інструктажу з учнями на першому занятті з фізкультури після канікул.
Інструктаж з правил безпеки  під час проведення навчальних занять у спортивному залі фіксується в спеціальному журналі  встановленого зразка (д.№2 нак.МОНУ №563).
Проведення первинного (тематичного) інструктажу з учнями перед початком кожного  уроку з фізичної культури .
Інструктаж з правил безпеки під час проведення навчальних занять (спортивні ігри, легка атлетика, гімнастика тощо) реєструється у журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в розділі про запис змісту уроку.
Проведення (цільового) інструктажу з учнями під час проведення позакласних і позашкільних занять з фізкультури і спорту .
Інструктаж з правил безпеки  під час проведення занять в позаурочний час, у разі організації позанавчальних заходів фіксується в журналі  встановленого зразка (д.№2 нак. МОНУ №563).

Обов'язково вказується причина проведення цільового інструктажу (назва заходу, дата та номер наказу на його проведення).

Види і порядок проведення інструктажів для учнів

Вчитель фізичної культури або особа, яка проводить заняття з фізичної культури і спорту, відповідно до Положення про організацію охорони праці і розслідування нещасних випадків у навчально-виховних закладах, несе відповідальність за безпечне проведення навчання та охорону життя і здоров’я учнів.
З цією метою вчитель проводить навчання з безпеки у формі інструктажів.
Первинний інструктаж
Інструктаж з правил безпеки під час проведення навчальних занять у спортивному залі, проводиться на першому занятті після канікул.
Запис про проведення первинного інструктажу робиться в окремому журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, що зберігається у  спортзалі. Рекомендована форма журналу наведена в додатку №2 наказу МОНУ №563.
Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з 9-го класу.
Первинний (тематичний) інструктаж
Інструктаж з правил безпеки під час проведення навчальних занять (спортивні ігри, легка атлетика, гімнастика тощо) проводиться перед початком кожного уроку з фізичної культури.
Запис про проведення первинного (тематичного) інструктажу робиться  у журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в розділі про запис змісту уроку.
Учні, які інструктуються, не розписуються про такий інструктаж.
Первинний  інструктаж під час проведення позакласних і позашкільних занять з фізкультури і спорту
Інструктаж з правил безпеки під час проведення позакласних і позашкільних занять фіксується в журналі  встановленого зразка (додаток №2 наказу МОНУ №563).
Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з 9-го класу.
Позаплановий інструктаж з  учнями проводиться у разі порушення ними вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що може призвести чи призвело до травм, при зміні умов виконання навчальних завдань, у разі нещасних випадків в навчальному закладі.
Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів (додаток 2 наказу МОНУ №563 ).
Цільовий інструктаж проводиться з учнями навчального закладу у разі організації позанавчальних заходів (туристичні походи, спортивні змагання тощо). Реєстрація проведення цільового інструктажу здійснюється у журналі реєстрації  інструктажів (додаток 2 наказу МОНУ №563). Обов'язково вказується причина проведення цільового інструктажу (назва заходу, дата та номер наказу про його проведення).

Нумерація здійснюється на ту групу дітей, з якою проводиться інструктаж. Рядочок, що залишається не заповненим, обов'язково погашається.

НАВЧАЛЬНО-МАТЕРІАЛЬНА БАЗА


Відповідно до рішення колегій Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту «Про реформування фізичного виховання учнів та студентської молоді у навчальних закладах України» від 11 листопада 2008 р.
№ 13/1-2/10/11/1 з метою реформування та удосконалення системи фізичного виховання передбачається забезпечити навчальні заклади сучасним спортивним інвентарем та обладнанням, міні-стадіонами та діючими ігровими спортивними комплексами для учнів початкової школи. Також рекомендується при будівництві нових навчальних закладів проектувати в них не менше двох спортивних залів (ігровий та гімнастичний, загальною площею не менше 162 м2 кожний, і одного басейну.

Ефективність організації навчально-виховного процесу з фізичного виховання залежить від стану навчально-матеріальної бази. Сучасний загальноосвітній навчальний заклад повинен мати такі структурні компоненти навчально-матеріальної бази з фізичної культури:
·  спортивні зали;
·  басейни;
·  кімнати для зберігання спортивних снарядів  та інвентарю;
·  кабінет для вчителів фізичної культури;
·  роздягальні;
·  душові;
· тренажерний зал, майданчик із тренажерним обладнанням, що розташований на території фізкультурно-спортивної зони навчального закладу;
·  спортивний майданчик.

Якщо можливості навчального закладу не відповідають вищезазначеним вимогам, то керівник закладу може раціонально використовувати для занять фізичною культурою вивільнені класні приміщення, обладнавши їх відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм по устаткуванню, утриманню загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПІН 5.5.2.008-01).

Спортивний зал
Організація роботи спортивного залу забезпечує оптимальні умови для здійснення навчально-виховного процесу, спортивно-масової роботи та реалізації завдань відповідно до вимог Державного стандарту базової і повної середньої освіти в освітній галузі «Здоров'я і фізична культура», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. № 24.
Спортивним залом вважається приміщення із створеним навчально-методичним середовищем, оснащене спортивним обладнанням та інвентарем, загальною площею не менше як 162 м2 (розміром 9 х 18 м). У загальноосвітніх навчальних закладах можуть створюватись такі типи спортивних залів:
·        гімнастичний;
·        ігровий;
·        комбінований.
Також можна створити й інші приміщення для фізкультурно-оздоровчих занять відповідно до умов і потреб навчального закладу.
Обладнання спортивного залу та організація навчально-виховного процесу мають відповідати вимогам ДСанПіН 5.5.2.008-01.
Роботою спортивного залу керує його завідувач, якого призначає директор з числа досвідчених учителів фізичного виховання наказом по загальноосвітньому навчальному закладу.

Навчальне обладнання для уроків фізичної культури
Наказами Державного комітету України з питань фізичної культури і спорту від 28 травня 2003 р. № 1364 і Міністерства освіти і науки України від 30 травня 2003 р. № 340 визначено перелік типових навчально-наочних посібників та обладнання з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів. Кількість одиниць обладнання у цьому переліку розрахована на такий навчальний заклад, який має один клас на паралелі.
Керівникам ЗНЗ при організації навчально-виховного процесу з фізичного виховання слід орієнтуватись на запропонований перелік, враховуючи при цьому специфіку навчального закладу. Цей перелік є орієнтовним і розробленим на основі чинної навчальної програми «Основи здоров'я і фізична культура», відповідно до якої передбачається матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу при вивченні таких тем:
·        рухливі та народні ігри й забави;
·  гімнастика;
· основні поняття та елементи спортивних ігор (баскетбол, гандбол, волейбол, футбол тощо);
· легка атлетика;
· плавання;
· кросова та лижна (ковзанярська) підготовка;
· туризм;
· атлетизм, загальна й спеціальна фізична підготовка;
·   професійно-прикладна фізична підготовка.  

На жаль, не в усіх навчальних закладах навчально-матеріальна база для проведення уроків фізкультури може задовольнити вивчення всіх складових програми. Тому вчитель фізкультури складає свій календарно-тематичний план роботи відповідно до навчальних програм, враховуючи можливості навчального закладу та кліматичні особливості регіону. При цьому загальна кількість годин, що відведені на проведення уроків фізкультури, залишається сталою.



Немає коментарів:

Дописати коментар